مشکلات و اختلالات رایج برق شهر

مشکلات و اختلالات رایج برق شهر

  • افزایش سریع و ناگهانی ولتاژ ( Spike )  :

    ولتاژهای مخرب سریع ، ناگهانی و گذرا با طول زمانی کوتاهی هستند که می توانند به نواحی مثبت و یا منفی شکل موج اصلی برق اضافه شوند ، صاعقه از مهم ترین عوامل تولید این نوسانات می باشد .

    نویز (Noise) :

نویزها سیگنالهای ناخواسته ای هستند که غالباً از چند میلی ولت تا چند ولت دامنه داشته و بر روی سیگنال های اطلاعات سوار شده و سبب تخریب یا ایجاد اختلال در ارسال اطلاعات (Hang کردن کامپیوتر) ، عملکرد نامطلوب دستگاههای حساس ، خرابی هارددیسک و حتی صفحه نمایش و ... می گردند .

  • افزایش ولتاژ لحظه ای (Surge) :

عبارت است از افزایش دامنه ولتاژ که برای مدت یک سیکل تا حدود یک دقیقه بروی خطوط انتقال به وجودمی آید . علت عمده تولید آن علاوه بر رعد و برق خارج شدن بارهای الکتریکی بزرگ مانند الکترو موتورها از خطوط برق یا بروز نقص وخطا در تجهیزات تامین کننده برق منطقه ای می باشد .

  • افت ولتاژ لحظه ای ( Sag ) :

عبارت است از کاهش دامنه ولتاژ که برای مدت یک سیکل تا حدود یک دقیقه بروی خطوط انتقال به وجودمی آید . که این امر ناشی از شروع به کار کردن یک بار بزرگ با جریان بالا مانند دستگاههای تهویه یا موتورهای الکتریکی است.

  • اختلالات هارمونیکی  (Harmonic distortion):

هارمونیک یک موج اضافی بادامنه کوچک است که فرکانس آن مضربی از فرکانس موج اصلی  باشد . هارمونیک ها عموماً توسط بارهای غیر خطی بوجود می آیند که از برق شهر جریان  هایی غیرخطی با دامنه بالا می کشند .

  • افت طولانی ولتاژ( Brownouts)  :

همانند Sag بوده با این تفاوت که طول مدت آن طولانی تر است ، افت ولتاژ طولانی ، اغلب به دلیل عدم توانایی تامین توان مورد نیاز ، توسط منبع اصلی تولید برق می باشد

  • قطع برق شهر : ( Blackouts)

عبارت است از قطع کامل جریان برق که هنگام وقوع آن منبع نیروی برق کاملا از کار  می افتد.

  • نوسانات فركانسی : (  Frequency variation)

به معنای تغییرات در فرکانس برق شهر یا منبع توان می باشد معمولاً اين نوسانات در برق شهر ايجاد نمي شود این مورد که یکی از مشکلات منابع پشتیبانی مانند ژنراتورها می باشد می تواند در عملکرد دستگاههای حساس ایجاد مشکل نماید.

  • ناپایداری های سوئيچينگ ( Switching Transient ) :

این نوسانات اغلب بر اثرجریان راه اندازی ناشی از راه اندازی بارهای موتوری ایجاد شده و در دستگاههایي همانند کامپیوترها كه با منابع تغذيه سوئيچينگ كار می كنند باعث ايجاد پيشامدهای غير عادی يا نا منظم مانند افت ولتاژ لحظه ای و حتی ریست شدن  مي شود .

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.